A játékgyártók a gámerek sokféle agybaját képesek kiszolgálni, most éppen a hajóbuzik örülhetnek, mert készült nekik egy szép játék. Szép de nem okos játék…
Nem is tudom, hogy ki hogyan van vele, de bennem maradt valami még az obligát óvodás hozzáállásból:
„- Mi leszel ha nagy leszel kisfiú?
- Mozdonyvezető!”
Miért is akarnak a gyerekek mozdonyvezetők lenni? Mert a vonat az naaagy és drabális és irdatlan mennyiségű lóerőnek parancsol az egyszerű svájcisapkás pasas, a mozdonyvezető. A Flight Simulatorban is a hatalmas Boeing 747 piszkálta fel a legjobban a fantáziámat és lelkesen installtam fel a gépemre a kamionversenyes Truck Racing-et (és csalódtam nagyot…) és más játékokban is azt a fílinget kerestem sokszor amikor játékosként irdatlan méretű gépszörnyeket irányíthatok. Megalomániás lennék?
Hát lehet, bevállalom ;) Amikor megláttam, hogy megjelent a Ship Simulator 2006, egyből felvillanyozott a gondolat, hogy bazi nagy hajókat vezethetek. Szinte láttam magam a fehér kapitányi sapkában, ahogy pipámat szívva tekerem a kormányt a sokezertonnás óceánjáró hídján és a gigantikus verda méltóságteljesen de engedelmesen fordulni kezd. A Ship Simulator 2006 megalomániás igényeimet sikeresen elégítette ki, mivel a vezethető hajók egyike maga a legendás Titanic ami azért elég szép darab tiszteletreméltó 38.000 tonnás súlyával. Nem kutya még a 17.000 tonnás tengerjáró konténerszállító hajó sem ami meglepően jól irányítható járgány és erre a képességére szükségünk is van a zsúfolt kikötői forgalomban. Összesen hét féle verdával hajókázhatunk 3 helyszínen. A rotterdami és a hamburgi kikötőkben meg valami trópusi sziget körül mászkálhatunk kisebb nagyobb hajóinkkal, miközben megpróbáljuk véghezvinni a 40 küldetést ami hol könnyebben, hol nehezebben, hol kurva nehezen megoldható problémák elé állítja a játékost. A nehéz problémák sokfélék lehetnek de általában az a fő nehézség, hogy egy nagy hajóval kicsi kikötői csatornákban, nagy forgalomban kell manőverezni. Az általános jótanács a játék részéről: „Watch out for the traffic” azaz, figyeljünk a forgalomra, hogy ne trafáljuk el a kikötőben kószáló többi hajót, mert ilyenkor szépen megjelenik egy kis számláló a képernyő alján és könyörtelenül tájékoztat minket arról hogy hány ezer (tízezer, százezer…) euró kárt okoztunk/szenvedtünk el. Létezik minden küldetéshez egy úgynevezett „damage treshold” ami azt a pénzösszeget jelenti ami okozott kárértéket még „elnéz” a játék. Ez a pénzösszeg viszont elég csekély és nagyjából csak arra futja ha mondjuk meghúzzuk egy pudvás apró kis csónak oldalát. Ha sikerült teljesítenünk a küldetést anélkül, hogy rombadöntenénk a kikötőt, kapunk pénzt, valamint megnyílik egy újabb küldetés.
Összegezve tapasztalataimat:
Mi jó?
Szép a grafika. Nem okoz meglepetést a grafikai technika de egész jól sikerült elkapni a víz kinézetét. A hajócsavar által felkavart buborékok szép fehér ösvényt hagynak maguk után ami aztán lassan halványodik. Nagyon király hangulatot teremt a kikötők aprólékos kidolgozása, hogy a konténerek oldalán olvasgathatjuk a feliratokat és ha figyelünk még felfedezhetünk sok apró kis vicces részletet. (Kedvencem például az, hogy Rotterdamban az egyik rakodódokk közelében a darukezelő kocsija frankón ott parkol a közelben, ami egy VW Golf ;))
Mi szar?
A mesterséges intelligencia és a fizika übergagyi. Példaként leírom azt a szituációt, mikor felfedeztem, hogy a készítők mennyire nem fordítottak figyelmet az MI-re. A küldetés úgy kezdődik, hogy ki kellene parkolnunk a rakodódokkból egy elég komoly méretű konténerszállító hajóval. Némi forgolódás után kiértem a kikötő főcsatornájához. Itt óvatosnak kell lenni, mivel elég nagy forgalom tud kialakulni a főágban, ezért egy kis ideig tanulmányoztam a radart és még távcsővel is körülnéztem. A terep tisztának tűnt, csak egy pinduri kis kétszemélyes vitorlás pilinckázott felém balról kb. egy kilométerre tőlem. „Na akkor kikanyarodok”-gondoltam és természetesnek vettem, hogy a pici kis csónak majd észrevesz (tekintve, hogy a verdám több mint 100 méter hosszú és három emelet magas…) és nem jön nekem. Tévedtem. A kicsi vitorlás bármilyen irány- vagy sebességváltoztatás nélkül egyenesen telibekapta orral a hajóm oldalát. Sajnos a játék összes szereplője így viselkedik, nem „lát” minken, hiába vonulunk gyökkettővel fényes napsütésben egy majd’ húzezer tonnás hajóval. A zsiguli méretű és súlyú kis lélekvesztőktől az oceánjáró hajókig mindegyik nem játékos által irányított hajó levegőnek nézi a játékos verdáját és ha az útban van, akkor nekimegy és ilyenkor általában elbukjuk a küldetést ami nagyon bosszantó tud lenni, főleg ha már fél órája forgolódunk Hamburg zsúfolt kikötőjében mint fing a gatyában és éppen kikötni készülünk, hogy befejezzük a küldit.
A másik érdekesség, hogy amikor (a fenti példánál maradva) nekicsattan a pici vitorlás a mi böszme nagy sokezer tonnás hajónknak, a kis vitorlás nem süllyed el, ám a mi hajónk rendesen kibillen az egyensúlyából, kb. úgy, mintha csak egy szappantartó lenne a mosdókagylóban. Vicces…
A játékot azoknak ajánlom akik odavannak a hajókért vagy csak éppen egy pacifista és rendkívül belassult játékkal akarják agyonütni az időt. Hiánypótló darab a szimulátorok között de azt nem tudom, hogy tényleg valós igényeket elégít-e ki… :S
Tények:
A minimum hardverigény nem veszélyes:
- Winnyóz 2000 vagy XP
- 256 MB (inkább 512 MB) RAM
- 64 MB-os 3D videokártya 1.1-es pixel és vertex shaderrel
Fika…
Az ára sem veszélyes, a dobozos verzió 30 euró. Bár én asszem nem fogok erre költeni…
Fejlsztő: Lighthouse Interactive
Pár kép a gammából: