Vakerda

Szubjektív blog:magazin

Az mmmportal.fw.hu és a vakerda.atw.hu jogutódja és hagyományainak továbbbvivője, mondjuk ki: felvirágoztatója.

Ez egy közös blog, ide bárki írhat, akit a témák lendületbe hoztak, és aki már regisztrált a Blog.hu-n. Meghívót kérésre küldünk, hogy közösen bloggolhassunk.
Kommentezni ér, regisztrálni hozzá pedig nem kötelező.

Email címünk: vakerda@gmail.com

NEMÖ!

Vakerda galéria

Linkblog

Friss kommentek!

  • Jutai_Péter: everv (2014.02.04. 09:39) Kelta karácsonyi műsorajánlója
  • A Kelta: Óóóó, miccsoda mézeskalács! :)) a disznó nagyon türül! Idén először nem ajánlottam tévéműsort, és ... (2013.01.11. 16:52) Boldog Karácsonyt...
  • Iván Gábor IGe: Amennyiben érdekel valakit ajánlom a következő szakblogot: egely kerék kisokos A para-kutatók nem ... (2012.06.01. 10:53) restauráció I.
  • Gyepmester: Köszi Matka. És az is egyértelmű, hogy Lord Zukken von Vaderberg irányítja a halálcsillagot? ;) (2011.04.07. 15:03) Miért halódik a portál? III. - avagy nem is
  • Gyepmester: @_____________: Ilyen nickkel bátorkodol? nem is tudom, mért írok ilyen kommentet, mikor egy perce... (2011.04.04. 07:44) Az IGAZI Vakondtúrás Torta

RSS Vaker

Közvetlen Ajánlat

Hallgassunk kabarét...

2011.02.04. 08:47 | Bejegyzés írója: Kelta! | 7 komment

„…a kabaré az nagyszerű dolog / jobb, mint a nevetés nincs is talán, amíg a Föld forog…”

Ez volt a szignálja még gyermekkoromban a Rádiókabarénak. Mintha tegnap lett volna, hogy a Sokol rádió mellé hasalva előre hergeltem magam, hogy milyen pompásan fogok mulatni (annak ellenére, hogy a felét se értettem az elhangzottaknak). A nagy-nagy nevek, mint Hofi, Brachfeld Siegfried, Major Tamás mellett akkor én még Sas Józsit is imádtam, mi több, fogékony tízévesként kívülről megtanultam a kis nótáit („frottííír frottííír, törülőőő, törülőőő, akispárnadunnacihamega finomlengyelterittőőő….”) sőt, akkoriban az iskolai Ki-Mit-Tud-ok szinte kötelező eleme volt valamely kabaréjelenet remake-je, tizenkét éves Markos-Nádasok ízetlenkedtek a tornateremben, de a tanulóifjúságnak tetszett.

Kamaszként már fanyalogtam Bach Szilvián és Éles Istvánon, az olcsó poénokon, a rendszerváltás után nem tűnt már nagy kunsztnak a döglött oroszlánt rugdalni (és emlékezzünk csak, Hofi akkor is jó ízléssel tapintott rá az aktuális társadalmi anomáliákra).

Aztán egy darabig már nem is hallgattam a kabarét, megcsömörlöttem a Torgyán-paródiáktól és az Ayala-Brindisi csasztuskáktól. És akkor, végre, akkor jött a rendszerváltás utáni első Humorfesztivál, nem titkoltan vérfrissítés céljából, és színre lépett végre az új generáció. A Holló színház kilépett az egyetemi klubok rétegközönsége után a széles tömegek elé és Litkai Gergely megismertetett minket a stand up comedyvel (bár, jegyzem meg halkan, akkor Hofi mit csinált?) és BagiNacsa és Kőhalmi és TraBarna…

A témák is frissítően újak lettek, az anyósviccek és a „deciki a feleségem” meg a jelentőségüket vesztett politikai tréfák helyett a mindennapok visszásságai, bulvár, közéleti szereplők, mindennapi történések kerültek terítékre.

Aztán jöttek szépen a Humorfesztiválok és az első generáció ma már szerkesztőként és zsűriként dolgozik és a Rádiókabaré újra izgalmas és színvonalas. Bár…

Van ugye az a jelenség, mikor az ember otthon tesz-vesz, hallgatja a kabarét, néha elmosolyodik, egyszer-egyszer hangosan felkuncog, összességében derűs lélekkel konstatálja, hogy igen, ez vicces, ez jó, de könyörgöm, mért röhög üvöltve az a sok hülye a rádióban, annyira azér nem… vagy igen?

Nu, a héten rájöttem. Gyepi, szerteágazó kapcsolatait mozgósítva elvitt engem Rádiókabaré felvételre, feltöltődés céljából. El kell mondanom, hogy az esemény teljesen manipuláció-mentes, nincsenek hergelő emberek, kötelező tapsra bíztató táblák, abszolút minimál az egész. Színpad, négy mikrofon, és az előadók. A műsorvezető (ez esetben Kőhalmi Zoltán) a felvétel előtt viccesen elmondja a tudnivalókat, kicsit hangulatba hozza a közönséget, aztán nosza.

És röhögtem. Üvöltve röhögtem, mint a többi hülye, azokon a poénokon, amelyeken otthon legfeljebb elmosolyodtam volna, mert egyrészt a szereplők nagyon odateszik magukat, ami a rádióban ugye nem látszik, másrészt mert a tömeg hangulata magával ragad. (Különösen két aranyos idős hölgy előttem, akik gurultak a kacagástól, akár volt rá ok, akár nem).

Mindamellett van még súlyos hiányosság, amit nem sikerült orvosolni, bár gondolom részint e célból hirdették meg tavaly nyáron az első szkeccs-író pályázatot. Először is, maguk az írások nem igazán jók. Az előadók nagyon-nagyon igyekeznek, és úgy hatvan százalékban nekik köszönhető a jelenet sikere, de ha csak úgy olvasnám, hát legörbülne a szám. És ha igazán jó az írás, akkor sincs vége. Valahogy elfelejtették az írók, hogy létezik olyan, hogy slusszpoén. Hogy fel kellene építeni azt a dolgot, nem csak úgy abbahagyni. Ha van is csattanó, az rendszerint nagyon gyenge és erőltetett.

Gyengébb stand-up előadóknál ezt a „köszönömszépen” és suta meghajlás helyettesíti, mert igenis vannak azért gyenge standuposok is (tényleg, erre van magyar kifejezés?) akiken inkább udvariasságból röhög az ember.

A másik gyenge pont a zenés számok színvonala. Bruti művész úr például, aki jó ötleteket valósít meg olyan színvonalon, hogy nem tudok nem arra gondolni, hogy egy kávészünetben kente oda a művet tíz perc alatt. Élőben hallgatva azon kaptam magam, hogy gondolatban igazítom ki a szótagszámot és a prozódiát, ami azért nem akkora kunszt. A Három Kismalac igazán szellemes volt, csak valahogy elgondolkodtam azon, hogy egy harminc másodperces, gitárkísérettel előadott szóvicchez mért kellenek hárman? Pozitív ellenpélda Maksa Zoltán, aki háttérszereplőként tűnt fel saját jelenetében egy szintetizátorral és egyszerűen fenomenális volt, pedig csak a párbeszédek alatt dünnyögött, de azon tényleg behugyoztunk. A szereplők is.

Valamint halálosan unom a Stohlbucis poénokat, kezd már olyan lenni mint anno a Torgyán-paródia.

Most persze mondhatjátok, hogy jóvan, Kelta, akkor írjál jobbat. Oké. Ünnepélyesen megfogadom, hogy írok jobbat. Remélem lesz még pályázat, de ha mégsem, akkor Gyepi szerteágazó kapcsolatait mozgósítva majd… ;)

Addig is, most szombaton, február 5-én hangoljatok a Kossuthra, délután 1-kor! Ha jól figyeltek, hallhatjátok, ahogy Gyepivel nyerítünk…

http://hangtar.radio.hu/kossuth#!#2011-02-05

 

7 komment | Beküldöm a Blogter Alternatív címlapra!

Címkék: retro kuttúra okosságok kelta megfelel kabaré

A bejegyzés trackback címe:

https://vakerda.blog.hu/api/trackback/id/tr472637555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelta! 2011.02.04. 09:34:30

Ja, a szkeccsíró pályázat egyik helyezettje és az ő írásai itt olvashatók: kikvogymuk.blog.hu/2010/01/11/a_szuletett_mamci
Nagyon jók, de belátom, nem mind való a rádióba...

dzsoki 2011.02.04. 09:44:22

Egyetértek minden szavaddal. Az jutott még eszembe, hogy az idő kirostálja a dolgokat. Maksa Zoltán fennmaradt, és egyre jobb. A standuposok, akik régen nagy újdonságot jelentettek, és ezért mindet szerettem, lassan, az újdonság varázsának elmúlása után szintén rostálódnak. Kőhalmi és különösen Bödőcs nagyon jók. Utóbbi annyira hihetetlenül kicsiszolt, a végletekig lecsupaszított és tömény számokat ad elő, hogy ez már egyértelműen művészet. A magyar szak nem múlik el nyomtalanul.
Trabarnára ráuntam, Kiss Ádám trágárságaiból is elég volt már, és amúgy sem szeretem azokat, akik össze-vissza beszélnek mindent, semmi összefüggés sincs a történeteik közt, csak mondják mondják. Sajnos az iparág csak önti a standuposokat, pedig jó lenne már látni, hogy elég. Mint ahogyan a Való világból és a Megasztárból is elég volt már. Jöjjenek a legjobbak, a mediokritás pedig tűnjön el örökre.

LightRain 2011.02.05. 17:30:07

Teljesen egyetértek... A történetiségével is. Jómagam is ronggyá olvastam annak idején a Rádiókabaré gyűjteményes kötetét, majd kabarét tréfákat állítottam össze az osztálytársaimnak a Híradó akkori műsorvezetőjéről Réti Ervinről és a biológia tanárnő kabaréba illő stílusáról...
Ma már csak nagy ritkán lehet találni egy-egy érdemleges előadót, pláne szerzőt.
Készültem a mai napra, bekészítettem a főznivalót, hogy majd a rádiókabarét hallgatva főzök és jól (soc!) szórakozom, mint rég, ahogyan gyermekkoromban...
Hát, nem sikerült. Mintegy fél óra múltán kikapcsoltam, a Maksáig már el se jutottam...
Írjál Kelta! Én is azt fogom tenni... ;)

Gyepmester · http://vakerda.blog.hu 2011.02.06. 08:51:28

Én is meghallgattam a nagyját, és hát barátaim, nagyon durván megvágták. Ez egyrészt rossz, de csak annak az usque 450 embernek, aki személyesen jelen volt a felvételen, másrészt pedig jó, annak a rengeteg embernek, aki rádióban hallgatta, mert egy feszes és bakimentes produkciót hallgathatnak. De azért sok nagyon jó poént is kivágtak.

A gödöllői kastélyban kísértő Sissy megjelnésekor, amikor a magyarok királynéja egy szép hosszú mondattal bemutatkozik a Kismagyarország Security Bt. alkalmazottainak, azért érdemes volt látni Vida Péter és Hadházi László fejét. Nagy spét, visszakérdezés. Az ott nagyon ült például. Ez az a plusz, ami miatt jó élőben nézni, és amiatt a hallgató otthon majd hangulatba kerül. Jó esetben. :)

Sztendáposok aka stand up comedians - erre tényleg kéne valami frappáns magyar kifejezés, mert az "állj ki és nyomd" Fábrytól, vagy az általában elterjedt "dumaszínház" elég faramuci kifejezések. Mondjak jobbat? Nem biztos, hogy tudnék. De amikor az egyiptomi politikát elemző nagyon komoly külpol. szakértők a királyi tévében azt mondják a saját szájukkal, hogy a Facebookon szerveződött tüntetésnek ennyi meg ennyi LÁJKOLÓJA volt az esemény FB oldalán, szerintem a "sztendápos" kifejezés létjogosultsága nem látszik kérdésesnek. :)

Kőhalmi nagyon jó, Hadházi is nagyon-nagyon. Utóbbi különösen hiteles figura. Neki szerintem elég jó színészi képességei is vannak,tök jó karaktereket hoz, és ami nem mondható el néhány sztendáposról, jelenetekben is jól működik.

@dzsoki: A középszerűség alapvetően nem rossz dolog. Nem szeretnék filozófiai magasságokba emelkedni, de nekem mindig úgy tűnik, hogy a kiemelkedő minőségű dolgok értékét emelik a középszerű, semmitérő dolgok - már a puszta létezésükkel is. Nagy a kontraszt ugyanis. Ha nincs sötétség, fény sincs, ésatöbbi, ésatöbbi kéremszépen...

Ja, és írjatok!!!

matka · http://vakerda.blog.hu 2011.02.06. 21:18:40

Kelta, jól megmondtad és most jövünk dübörögve és hangoskodva egyetérteni :) ...úgy értem én is egyetértek sok mindennel amit írtál. Sokszor gyengén megírt jeleneteket hallok a kabaréban, bennük sok középszerű és egy-két nagyon jó poénnal. Ami igazán zavaró az a struktúrálatlanság és igen, szerintem sincsenek befejezve a jelenetek. Mintha egyszer csak abbamaradnának, mert kifogyott a tinta a Word-ből :)
Tetszik nekem is ez az "új" - mert már ők sem újak :) - generáció és hál' Istennek igaz dzsoki meglátása, miszerint az idő/közízlés kiválogatta a jókat és eltüntette a gyengéket.
A "sztendáp" szerintem egy nagyon hülye szó, nem szeretem de nincs rá másik :( A "dumaszínház" frappáns de a stand-up az szerintem nem annyira színház mert a műfaj igazi lételeme a klub. Voltam Godot-ban és király volt átélnem, hogy a közönség részeként én is aktívan alakítottam a műsort, mert az előadók reagáltak a közönség beszólásaira és ösztönözték a hallgatóságot a belepofázásra.

Retek · http://vakerda.blog.hu 2011.02.08. 20:01:32

Basszátok meg, végigolvastam az összes hozzászólást és TÉÉÉÉNYLEG csak annyi jutott eszembe, mint anno a gyökparaszt téeszelnököknek a megyei értekezleten:
"Akkó' csatlakoznák az előttem szólókhoz..."

matka · http://vakerda.blog.hu 2011.02.10. 23:32:29

Annyira egyetértünk mi itten kivételesen, hogy az már szinte hátborzongató :o


süti beállítások módosítása