Vakerda

Szubjektív blog:magazin

Az mmmportal.fw.hu és a vakerda.atw.hu jogutódja és hagyományainak továbbbvivője, mondjuk ki: felvirágoztatója.

Ez egy közös blog, ide bárki írhat, akit a témák lendületbe hoztak, és aki már regisztrált a Blog.hu-n. Meghívót kérésre küldünk, hogy közösen bloggolhassunk.
Kommentezni ér, regisztrálni hozzá pedig nem kötelező.

Email címünk: vakerda@gmail.com

NEMÖ!

Vakerda galéria

Linkblog

Friss kommentek!

  • Jutai_Péter: everv (2014.02.04. 09:39) Kelta karácsonyi műsorajánlója
  • A Kelta: Óóóó, miccsoda mézeskalács! :)) a disznó nagyon türül! Idén először nem ajánlottam tévéműsort, és ... (2013.01.11. 16:52) Boldog Karácsonyt...
  • Iván Gábor IGe: Amennyiben érdekel valakit ajánlom a következő szakblogot: egely kerék kisokos A para-kutatók nem ... (2012.06.01. 10:53) restauráció I.
  • Gyepmester: Köszi Matka. És az is egyértelmű, hogy Lord Zukken von Vaderberg irányítja a halálcsillagot? ;) (2011.04.07. 15:03) Miért halódik a portál? III. - avagy nem is
  • Gyepmester: @_____________: Ilyen nickkel bátorkodol? nem is tudom, mért írok ilyen kommentet, mikor egy perce... (2011.04.04. 07:44) Az IGAZI Vakondtúrás Torta

RSS Vaker

Közvetlen Ajánlat

Street Art #1 - Ne tegezzé!

2006.09.20. 07:39 | Bejegyzés írója: Gyepmester | 4 komment

Belecsaptam a lecsóba. Amikor kiötlöttem ezt a graffiti-témát, még nem sejtettem, milyen mélység rejtőzik a felszín alatt. Rengeteg szegmense van a graffiti-nek, bővebben a street art-nak, külön-külön mindegyikről lehetne cikksorozatot írni, írtak is. Vizuális műfajról lévén szó az internetes képes dokumentációja is takaros. Rengeteg alkotásról rengeteg fotó. Átfogó művészeti, kultúrális ismeretdermesztést nem tudnék a témáról hitelesen elővezetni. Én mégis azt gondoltam, megírom (és lefotózom) a környezetemben fellelhető utcai vizuális művészeti élményeket, értékeket: Én ezt és így látom. A társadalom (vö: ÉN :) reagál.

Boldog tudatlanság! Rájöttem, érdemes volna tudni a mögöttes filozófiát. Mert az is van rendesen a street art-nál. Érdemes volna, mert így csak azt látod, ez baró, ez hányás, ezt meg nem tudom kisilabizálni; de barom, minek festi össze a HÉV szélvédőjét, nem lát ki a masiniszta. Ők, akik fújnak, firkálnak, már ismerik az ikonfestés szabályait, amik az elmúlt cirka harminc évben kialakultak, és nem az összerandított középületet látják, hanem az üzenetet és esztétikai értéket hordozó alkotást. Jó nekik. Nekem nem mindig sikerül.
 
A Street Art-ról szóló sorozatom első részében a TAG-ekről (a továbbiakban teg) írok részletesebben. Ezek számomra a legmisztikusabb jelenségek. Mit akart oadírni?! A teg definíciója szó szerint cimke. Lényegében egy szignó, amit a falfirkász mindenütt otthagy, amerre csak jár. Egyébként onnan tudod felismerni a teget, hogy képtelenség elolvasni. Az a májer, aki a legtöbbet fújja ki városszerte, vagy a legfeltűnőbb, leglátványosabb helyekre. Nekem a teg zavarja csak igazán az esztétikai érzékemet...


Mucus+Dazsé, graffitis nem növi ki

A városi folklór kezdeti, zsenge korunkban elkövetett megnyilvánulásai a filccel a vécé falára felírt viccesnek szánt, és ezer helyen elcsépelt üzenetek, kiszólások. Ilyen például a vécé-ping-pong (nézz balra, nézz jobbra), érzelmi síkon a hüje pisti, a MUCUS love DAZSÉ vagy a szívátlővenyíllal feliratok. A zenei kedvenceket is gyakran felírtuk a falra. Aztán az osztályteremben a táblára firkált obszcén feliratok, rajzok, amit ha száraz szivaccsal töröltél le, a kövekező óran az osztály azon röhögött, hogy a tanárnő feje fölött egy méretes fallosz ágaskodik a táblán. Na, szerintem a modern graffitis valahogy így kezdi. Mint bárki más. Csak ő nem növi ki.


Kényszeresen aláír

Mondom, amatőr vagyok, műkedvelő. Nem ismerem a törzs íratlan szabályait, de azt látom, hogy komoly kényszerbetegségre utaló magatartásformával állunk szemben. A tegelők minden, arra alkalmas felületre odabiggyesztik aláírásukat. Ez történhet gyakorlatilag bármilyen eszközzel, lényeg a hatásfok. Öcsém például lakkfilccel dolgozott, ami midig kéznél volt, és jól fedett a BKV-s beltereken és a zománcozott kültereken. Szórták az teget szerte a lakótelepen. (Na Ő például kinőtte. :)
 Több szinten kényszeres. Egyik maga az, hogy szignóz. A másik az, hogy mint agácra a méhek, úgy röpülnek rá a srácok egy magányos falon árválkodó tegre. Pillanatok alatt teleszórják, szinte vendégkönyvet nyitnak. Mindenki leteszi a névjegyét.
 A teg jobb esetben egyedi, és vagy egy szuverén művészt, vagy egy bandát, csapatot takar. Épp ezért a tegelő könnyen azonosítható, gyakorlatilag azonban - a magyar törvényeknek megfelelően - csak akkor tehető felelőssé rongálásért, ha naaagyon rajtakapják. Ez viszont szinte lehetetlen. Nagy mázli kell ahhoz a rendőrségnek. Itt olvasható a Northamptonshire-i rendőrség felhívása, ők az állampolgárok bevonásával szeretnék konkrétan nevesíteni a tegelőket.


Graffiti művészet, Tag nem

Valahogy ez a közös véleménye az ezzel foglalkozókak és a társadalomnak is. Aki befogad, ha van mit, és értékel is. De egy teggel kapcsolatban nem nagyon van mit befogadni. Hivatalosan a Garffitis (fújó, stílusíró, stb) arra használja, hogy odarakja a műve mellé a nevét. Ez mára egyszerű territória-harccá változott át. Ideírtad? Na akkor... Vizuális környezetszennyezés. Álljon fentebb egy-két rossz példa a tegelésre.

DON'T TRY THIS AT HOME! :)

Folytatása következik.

4 komment | Beküldöm a Blogter Alternatív címlapra!

Címkék: street art vizuális kuttura

A bejegyzés trackback címe:

https://vakerda.blog.hu/api/trackback/id/tr2819896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

matka · http://matka.geco.hu 2006.11.29. 07:47:38

A legzsírabb teg a gyűjteményben: ZSOLTI :D :D :D
"Name that tag!" - Zsótti! :D
Amúgy meg asszem a tegeknek olyan funkciója van a bandaháborúktól sújtott ámerikai nagyvárosokban, hogy a gengek (gang - nem függőfolyosó :) ) territóriumát jelzi - mint ahogy morzsikutya is lehugyozza az oszlopok tövét - így jelzik a kollégáknak, hogy "mink idvagyung".
Amúgy tényleg idegesítő a tegekben - azon kívül, hogy mindenhová fölföstik - hogy nem tudom őket elolvasni. Néha próbálok rájönni, hogy milyen betűk is vannak ott, de nem szokott sikerülni. :sigh
Baró a czikk, nákem teccett és figyelemreméltó a képgyűjtemény.

dzsoki · http://vakerda.blog.hu 2006.11.29. 10:32:04

na, tetszik, mert:

1. Én sem tudom, mi a lópikula van odaírva, örülök, hogy másse.

2. Nem kell azt a véleményt képviselnem, hogy "művészi szabadság", meg "önkifejezés", hanem: ez egyszerű rongálás. A kis firkálgató köcsögök nem tudom, mit lépnének, ha az ő házukat vagy autójukat firkálná össze valaki. Ronda és NULLA esztétikai értéke van.

Ezjóez, hö. Hol van már a folytatvány?

Ákos 2007.02.25. 12:43:45

hello nem tetszik az irásod és ezt nem azért mondom hogy most beirjak valami csúnyát. Látszik az irásodból hogy egy értelmes tanult ember vagy. Csak azt nem értem hogy az ilyenek mint ti, miért nyúlnak hozzá egy ilyen dologhoz amiről semmit nem tudnak. Ez kb olyan mint ha én elkezdeném boncolgatni azt hogy miért szar dolog a földrajz és hogy nincs semmi ezekben a tudósokabn akik több 10 évig tanulják emelt szinten ezt a tárgyat. Még szeretném azt elmondani hogy én nem graffitis vagyok csak régebben festegettem csináltam rajzokat és tegelgettem is néha. Most plakátokat tervezek és polora mintákat. Szóval csak annyit akartam kifejzeni hogy engem már nagyon idegesít ez a téma, mert mindenki egy oylan dolgot itél el amiről nem tud semmit. A helyesirási hibákért bocsi, és ha idősebb vagy mert látom hogy biztosan többet tanultál nálam akkor bocsánat hogy tegeztem.:) Megköszönném ha visszairnál Üdv: Ákos

dzsoki 2007.02.28. 09:47:50

Kedves Ákos!

Gyepmester ki tudja, hol van, úgyhogy egyelőre érd be az én lakonikus válaszommal: ahogyan Neked van véleményed, úgy van nekünk is. A graffitti szubjektív műfaj, sőt az egész graffittizés is az. Nekem pl. nagyon nem tetszik, hogy összefirkálják a falakat és büntetnék is érte. A nemrég (2000-2001) frissen festett Erzsébet-hídon és a gyönyörű Móricz Zsigmond körtéri aluljárón nem telt el két nap, és már megjelentek a firkák. Esztétikai értékük szerintem nincs, de ha van is: ugye senki nem gondolja komolyan, hogy a szép tiszta márványfelületnél jobban mutat a mindenféle eklektikus hányásokkal kidekorált, a cigányasszonyok öltözködésére emlékeztető csiri-csáré fal?
Ugyanakkor a Keleti-pu. előtt (a sínekről nézve előtte, nem az utcán!) a ronda szürke betonfalon nem rosszak az ábrák. Talán még mindig inkább azt nézegetem, mint a szürke honvédségi betonfalakat (ha érted, mire utalok, ha nem, nem baj).
És hogy miért nyilatkozunk meg olyamiben, amihez nem értünk? Még egyszer: mert ha ez művészet, akkor nem kell hozzá érteni, elég a vélemény is. Ha nem művészet, akkor viszont nincs ideológiai alapja a firkálásnak.

Vale!


süti beállítások módosítása