
A matrica kultúrtörténetének taglalásába most inkább nem mennék bele, mert messze és zavaros vizekre vinne. Nagyjából úgyis tudja mindenki, hogy miről van szó. Mióta az eszemet tudom, ragasztjuk a matricát. Gyerekként Donald kacsa és Miki egér, esetleg hazai rajzfilmhősök képeit vásároltuk a trafikban, kizárólag dekorációs célokra, később aztán a füzeteink borítójára is matrica (vignetta) került: itt már információ-hordozóként funkcionált a ragasztós hátú papír. Sokkal később a Post-It sárga cetlijeire bíztuk a személyes otthoni kommunikációt, majd a nyomtatóba dugva a "lehúzót" postaládacímkét nyomtunk újonnan elfoglalt bérleményünk romos postaládájára. Ez tényleg csak pár példa az életemből, arra, hogy hányféleképp is használható a matrica, de a sor azt hiszem nagyon hosszú. A matricával kapcsolatos lényegi kérdések azonban e pár példából is leszűrhetők.
Egy. A matrica esztétikai értékkel bír(hat). Kettő. A matrica információ hordozására szolgál(hat). Három. A matrica ragad.
Talán épp azért, mert e három alapvető értékkel bír, a matrica (vö: levonó) utcai használatra is kiválóan alkalmas, amit az utca önjelölt művészei/megnyilvánulói bizony ki is használnak. Néha igen figyelemreméltóan, néha kevésbé.
A Teg hordozója
Mivel a matrica nem csak matr, hanem kiválóan megbírja a filctollat is, törzsi embereink előszeretettel rójják föl rá saját tegjeiket. A matricás teg azután könnyebben eltávolítható, mint matricátlan társa, ez kétségtelen előny. Teg ügyben azután ki is merült az előnyök fölsorolása, mert ugyanúgy telerondítanak vele mindent a srácok. Még mások kiragasztott matricáit is. A minap saját munkahelyemen, azon belül is a személyes tartózkodási területemen - hogy ügyesen körülírjam - találtam egy a falon EMSKWAD feliratú teges matricát. ?!? Ráadásul ez egy debreceni csapat! ?!? Na tessék.
Mint művészetre nevelést általában, az utcai művészetre való nevelést sem lehet elég korán kezdeni. Javaslat: Adjon ön is óvodás korú gyermekének egy tucat biankó matricát, (vö: etikett) amire ő a saját kezével rendre rárajzolhatja a jelét, amit aztán oviudvar-szerte, sőt, a hazáig vezető úton bátran kiragaszthat. Az öntapadós matrica elülső, ragadós, és a hátsó, nem ragadós részének kettéválasztása igen hatékonyan fejleszti a kis purdé kézügyességét is!

Amennyiben elfogadjuk, és már mért ne tennők, hogy a matricázás, mint Street Art része esztétikai értékeket is képvisel, sok finomságra lelhetünk környezetünkben. Sokan nem teget, hanem az azzal nagyjából egyenértékű logót fújják, rajzolják, nyomtatják a címkére. Ez már szerintem előrelépés, egyrészt mert objektíven is értékelhető (formavilág, színek, stílus tekintetében) másrészt meg azért, mert ezt már el tudja fogadni a nagyközönség is vizuális közlési eszközként, mert nagyon sok logót ismer. Ezt - a teggel szemben, szerintem - az átlagember is tudja, hogyan értelmezze. Magyarán nem feltétlenül tekinti rögtön az utcai matricát szemétnek.
Csak úgy, önmagában esztétikai értéket képviselni kicsit unalmas, ennél többre hivatott a matrica, aknázzuk ki hát a lehetőségeit. Az ön- és önweblap-reklámozó népeken túl vannak a vicces népek, akik azért is viccesek, mert viccesek a matricáik, meg mert olyan helyekre ragasztgatják őket, hogy az már önmagában is vicces. Kedvencem a Kétfarkú Kutya Anyaszentegyház KFT, Párt és Érdekképviselet Szegedről, akik egy hétköznapi, utcai sétát is képesek nyíltszíni röhögéssé változtatni. Kétfarkú kutyájukat én is begyűjtöttem, nyilván járnak Pesten is, itt is ragasztanak. No nem csak matricában utaznak, de muszáj már végre szót ejteni róluk. Ők, (ha még nem említettük volna a hip-hop kultúra és a Street Art szoros kapcsolatát, akkor most megtesszük) nem a graffiti klasszikus szubkultúrájához kapcsolódóan kommunikálnak. Hanem igen egyedien, és interaktívan - a szűkebb és tágabb társadalmi viszonyokat, történéseket érintve, hö.
Elvétve akad olyan matrica, ami - ha Ráday Mihály olvasná e sorokat, elnézését kérem - városképi értéket képvisel. Ilyenek például a nagy városi művész, Banksy Authorised Graffiti Area matricái is London-szerte. Nem azért, mert ez a sematikus ábra meg a szöveg olyan szemet gyönyörködtető lenne, hanem mert egyfajta, az adott helyre jellemző szellemiséget képvisel. Banksy egyébként az egyik legnagyobb mágusa ennek a művészeti ágazatnak, aminek az egész világ összes utcája a galériája. Na ő az, akit megkérnék, hogy látogasson már el egy pár hónap erejéig Budapestre. Demszky összeszarná magát. A gyönyörűségtől. :DDD Banksy-ről még a hivatalos kuttúrszakma is elismerően nyilatkozik. Jó néhány, a graffitiről, a világról, a társadalomról, a művészetről szóló idézete kering közszájon. Közmondássá lettek, mint annak idején a graffitis-idézetes könyvek dumái Magyarországon. Őt idézi a fél Street Art szcéna...
"Képzelj el egy várost, ahol a graffiti nem lenne illegális, egy várost, ahol mindenki rajzolhatna ahová neki tetszik. Ahol minden utcát milliónyi szín és kis mondatok árasztanának el. Ahol sosem lenne unalmas egy buszmegállóban állni. Egy várost, ami olyan, mint egy élõ, lélegzõ dolog, ami mindenkié, és nem csak az ingatlanügynököké meg a zsíros üzletek báróié. Képzelj el egy ilyen várost, és ne támaszkodj a falnak - mert nedves." - Banksy
Matricarchátust!
Aki járt már budapesti, a szubkultúra által is látogatott szórakozóhelyen, és pisilni is szokott, az kellően átláthatja a magyarországi matricahelyzetet. Kaotikus. Kicsit tényleg olyan, mint amit Banksy-től olvashattunk. Mindenki felragasztja a magáét a csempére exhibicionizmusától függő méretben, és nem vár azonnali hatást vagy reakciót. Az egyszer csak érkezik, és vagy ráragad az övére, vagy mellé kerül és vagy ellentmond annak, vagy pedig erősíti azt. Mondandó ide vagy oda, a matrica matr, és ez a lényeg. Hogy mi van rajta, az szinte mindegy. Legyen neked is, és ragaszd ki a kocsidra. Sőt, a szomszédodéra is. Sőt! A szomszédod kutyájára is. SŐT! [...]
Szóval matr. "-Mert a matrica matr!"
.jpg)